درمان عوارض یائسگی

با شروع یائسگی ، تخمدان ها دیگر مثل سابق قادر به ترشح هورمون های  زنانه نمی باشند و با علائمی نظیر تعریق بیش از حد ، پوکی استخوان و غیره همراه است که برای درمان عوارض یائسگی باید به متخصص زنان مراجعه کرد.

علائم یائسگی

به ختم سیکل ماهیانه ، یائسگی اطلاق می گردد و غالبا در خانم های بالای 40 یا 50 سال رخ می دهد.

یائسگی ، جزو فرآیندهای طبیعی بدن می باشد و با علائم ذیل همراه است :

• گرگرفتگی
  • اختلالات خواب
  • افت سطح انرژی
  • خشکی واژن
  • تعریق شبانه
  • افزایش وزن
  • نامنظم شدن قاعدگی
  • بروز تغییرات در سینه
  • کند شدن متابولیسم بدن
  • علائم عاطفی نظیر زودرنجی

لازم به ذکر است که علائم یائسگی در زنان مختلف ، متفاوت است.

مراجعه به متخصص زنان

تمامی خانم ها باید جهت بررسی وضعیت جسمانی خود ، به صورت منظم به متخصص زنان و زایمان رجوع نمایند.

این مراجعات باید در ‌طول دوره یائسگی و پس از آن نیز به منظور پیشگیری‌ و درمان عوارض یائسگی ، تداوم یابد.

در دوران یائسگی ، انجام آزمایشات غربالگری ، ماموگرافی ، بررسی سطح تری ‌گلیسیرید و غیره ضرورت ویژه ای دارد.

توجه داشته باشید که متخصص زنان و زایمان ممکن است علاوه بر این آزمایشات ، انجام آزمایشات دیگری از قبیل آزمایشات سینه و لگن و در صورت سابقه ابتلا به تیروئید انجام آزمایش تیروئید را نیز درخواست نماید.

لازم به ذکر است که در دوره یائسگی ، چنانچه خونریزی از واژن اتفاق بیفتد ؛ مراجعه به متخصص زنان الزامی خواهد بود.

عوارض یائسگی

پس از شروع یائسگی ، احتمال ابتلا به برخی بیماری ‌ها تشدید می گردد و این امر جزو عوارض یائسگی محسوب می شود ؛ که در ادامه به برخی از شایع ترین آن ها اشاره می کنیم.

• بیماری های قلبی‌ – عروقی :

کاهش سطح هورمون استروژن ، یکی از عوامل موثر در افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی می باشد ؛ که متاسفانه این بیماری ها جزو رایج ترین و اصلی ترین دلائل مرگ و میر در میان خانم ها می باشد.

پوکی استخوان : طی سال های ابتدایی یائسگی ، تراکم استخوان ها مختل شده و از میزان آن کاسته می شود ، این مسئله منجر به تضعیف استخوان و نهایتا ابتلا به پوکی استخوان می گردد.

در نتیجه در دوران یائسگی ؛ احتمال شکستگی استخوان ها بخصوص در نواحی ستون فقرات ، ران و مچ پا افزایش می یابد.

• بی اختیاری ادرار :

یائسگی سبب کاهش انعطاف رحم و واژن می شود و این اتفاق منجر به عوارضی از قبیل ادرار ناگهانی ، عفونت مجاری ادرار و تکرار ادرار می گردد.

• درد و خونریزی در مقاربت جنسی :

یائسگی موجب کاهش رطوبت واژن ، خشکی آن و همچنین از دست رفتن انعطاف پذیری واژن می شود ، در نتیجه مقاربت جنسی در این دوران ممکن است با درد و خونریزی جزئی همراه باشد.

همچنین لازم به ذکر است که به دلیل کاهش حساسیت ناحیه تناسلی ، تمایلات جنسی در خانم های یائسه کاهش می یابد.

• افزایش وزن :

بسیاری از بانوان در دوران یائسگی به دلیل کند شدن متابولیسم بدن با افزایش وزن ، مواجه می شوند.

راه های درمان عوارض یائسگی

برای درمان عوارض یائسگی ، راه های درمانی مختلفی وجود دارد که به تسکین علائم یائسگی کمک می کنند. این روش ها عبارتند از :

• هورمون درمانی : موثرترین گزینه جهت درمان و تسکین عوارض یائسگی بویژه گرگرفتگی ناشی از یائسگی ، هورمون درمانی می باشد.
  • استروژن واژینال : خشکی واژن ناشی از یائسگی را می توان با تزریق مستقیم استروژن به واژن ، در قالب قرص یا پماد بهبود بخشید.
  • استفاده از داروهای ضد افسردگی با دوز پایین : مصرف برخی داروها با دوز پایین می تواند در کاهش احساس گرگرفتگی و پیشگیری یا درمان پوکی استخوان ، کمک کننده باشد.
  • اصلاح سبک زندگی : لازم به ذکر است که بسیاری از نشانه های یائسگی ؛ حالتی گذرا دارند که با موارد ذیل می توان از بروز این علائم ، پیشگیری کرده یا سبب کاهش آن ها شد.
    • سعی کنید به میزان کافی بخوابید.
    • برنامه غذایی مناسب و متعادلی داشته باشید.
    • حتما به صورت منظم ، حرکات ورزشی را انجام دهید.
    • روش هایی که موجب آرامش بدنی تان می شود را مورد استفاده قرار گیرید.
    • دمای منزل را مناسب را نگاه دارید ، تا بدین وسیله احساس گرگرفتگی کاهش یابد.
    • جهت بهبود برخی از انواع بی اختیاری ادرار ، از طریق تمرینات لگن به تقویت عضلات کف لگن خود بپردازید.