زگیل تناسلی

درباره زگیل تناسلی

زگیل تناسلی ( Genital Wart ) به دنبال ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) ایجاد شده و نمود می یابد. لازم به ذکر است که به طور کلی زگیل های تناسلی در طولانی مدت و در صورت عدم درمان ، می توانند در خانم ها سبب ابتلا به بیماری هایی ؛ همچون سرطان سرویکس ( گردن رحم ) ، مهبل واژن و حتی مقعد را در پی داشته و در آقایان نیز ریسک ابتلا به سرطان آلت تناسلی و مقعد را افزایش دهند. ( بهترین متخصص زنان اهواز )

از این رو باید متذکر شد که تزریق واکسن زگیل تناسلی هم برای بانوان و هر برای آقایان ، امری ضروری و حائز اهمیت می باشد.

زگیل تناسلی در مردان

زگيل تناسلي در آقایان ، معمولا نواحی ای نظیر گردن و نوک آلت تناسلی یا مقعد را درگیر می کند.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در زنان

زگيل تناسلي در بانوان می تواند بر روی بخش بیرونی اندام جنسی ، ناحیه پرینه ( بخش مابین اندام تناسلی و مقعد ) ، جداره های داخلی واژن ، دهانه رحم ، مقعد و کانال مقعد ظاهر گردد.

همچنین لازم به ذکر است در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا به بیماری زگيل تناسلي ، احتمال بروز این زگیل ها در ناحیه دهان و گلو وجود خواهد داشت.

علائم زگیل تناسلی

از شایع ترین علائم زگيل تناسلي می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1. افراد مبتلا به این بیماری ، غالبا در ناحیه تناسلی خود احساس ناراحتی و خارش خواهند داشت.
  2. این افراد معمولا پس از نزدیکی جنسی دچار خونریزی خواهند شد.
  3. مواجهه با تورم های گوشتی کوچک بر روی نواحی ای که پیشتر بدان اشاره شد نیز از علائم بدیهی این بیماری می باشد.

حال آن که این تورم ها که در حقیقت همان زگیل هستند در برخی موارد ممکن است تنها به شکل یک برجستگی ظریف و کوچک پدید آیند و در مواردی نیز ممکن است به شکل چندین زگیل منسجم و به شکل گل کلم ظاهر گردند.

البته ناگفته نماند که در پاره ای موارد نیز امکان دارد زگیل های تناسلی به قدری کوچک بوده و سطحی صاف و غیربرجسته داشته باشند که نتوان آن ها را مشاهده کرد.

راه های انتقال زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی ، مسری بوده و به سهولت و از طریق تماس پوستی منتقل می گردد ؛ لذا به منظور پیشگیری از ابتلا به آن از داشتن روابط جنسی پرخطر اجتناب فرمایید.

توجه داشته باشید که متاسفانه این بیماری در هنگام زایمان طبیعی ، از مادر آلوده قابل انتقال به نوزاد می باشد.

لازم به ذکر است که استفاده از کاندوم نمی تواند مانع انتقال این ویروس گردد ؛ چرا که کاندوم ، تنها بخشی از آلت را می پوشاند.

از آن جا که کاندوم بیضه ها را نمی پوشاند و در هنگام تماس جنسی ، بین ناحیه عانه و بیضه ها ، برخورد فیزیکی اتفاق می افتد ؛ باید گفت که کاندوم هرگز نمی تواند مانع انتقال زگیل تناسلی گردد.

ناگفته نماند که مقاربت جنسی ، تنها راه انتقال زگیل تناسلی نمی باشد و گاها در معدود مواردی دیده شده که این ویروس از طرق مختلفی ؛ نظیر اپیلاسیون ، حوله آلوده و مواردی از این قبیل نیز انتقال یافته است ؛ اما به طور کلی اصلی ترین راه انتقال این بیماری ، تماس جنسی می باشد.

سخن پایانی

پیش از هر چیز به همه افراد چه خانم ها و چه آقایان توصیه می شود از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده به شدت خودداری نمایند تا بدین ترتیب به میزان قابل توجهی از احتمال ابتلا به این بیماری بکاهند.

به طور کلی می بایست در صورت مواجهه با هر گونه برجستگی در نواحی ذکر شده ، فورا به پزشک متخصص مراجعه شود.

چرا که در غیر این صورت فرد در معرض ابتلا به سرطان هایی از قبیل سرطان گردن رحم ، سرطان دهان ، سرطان مقعد و آلت تناسلی قرار خواهد گرفت.

خانم های محترمی که با علائم این بیماری روبرو هستند ؛ باید به پزشک متخصص زنان رجوع فرمایند و در صورت تایید ابتلا ، سریعا پروسه درمان را تحت نظر ایشان در پیش گیرند.

14 + یازده =