فیبروم رحم

درباره فیبروم رحم

فیبروم رحم که در اصطلاح پزشکی تحت عنوان فیبروئید رحم ، نیز از آن یاد می شود ؛ یکی از انواع توده های رحمی می باشد که می تواند در نقاط مختلفی از فضای رحم بیمار رشد یابد.

لازم به ذکر است این نوع از توده های رحمی ، دارای سایزهای مختلفی می باشند و در واقع غیرسرطانی بوده و در بسیاری از موارد ، قابل درمان هستند.

البته ناگفته نماند که درمان فیبروم رحم ، مستلزم تشخیص به موقع آن می باشد و در صورت عدم تشخیص بهنگام و عدم درمان این عارضه ؛ احتمال نیاز به جراحی هیسترکتومی ( جراحی برداشتن رحم ) ضرورت می یابد.

فیبروم رحم چه علائمی دارد ؟فیبروم رحم

فیبروم ها یا توده های خوش خیم رحمی ، غالبا با علائم و نشانه های ذیل همراه هستند و مواجهه با هر یک از این علائم ممکن است ، دالّ بر وجود فیبروئید رحمی باشد ؛ لذا به تمامی خانم های عزیز توصیه می شود در صورت رویارویی با علائم زیر جهت اطمینان از سلامت خود ، حتما به یک پزشک متخصص زنان مجرب و متبحر مراجعه فرمایند.

• بزرگی شکم
  • احساس فشار در لگن
  • مشکل در اجابت مزاج
  • احساس خستگی و بی حالی
  • احساس درد در هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی شدید یا نامنظم طی سیکل ماهیانه

درمان فیبروم رحم

در حالت کلی ، درمان قطعی فيبروم رحم نیازمند انجام جراحی می باشد. البته لازم به ذکر است که فيبروم رحم ، در صورتی که علائم حادی به همراه نداشته و منجر به بروز درد و ناراحتی در بیمار نشده باشد ؛ نیازی به درمان نخواهد داشت.

اما چنانچه این عارضه منجر به درد یا خونریزی شدید طی دوران عادت ماهیانه گردد ، پزشک متخصص را ملزم به تجویز دارو در راستای درمان فیبروم می نماید.

توجه داشته باشید در مواردی که انجام جراحی فيبروم رحم برای بیمار ، ضرورت یافته باشد ؛ متخصص زنان باید بیمار را از نحوه جراحی آگاه نموده و ایشان را در جریان روند درمان قرار دهند.

شایان توجه است علاوه بر موارد فوق ، فاکتورهایی از قبیل شرایط جسمی و وضع سلامتی بیمار ، سن ، اندازه فیبروم و در نهایت این که آیا بیمار تاکنون زایمان داشته یا خیر و در صورت داشتن زایمان ، چند فرزند دارد ؛ نحوه درمان فيبروم را در هر فردی متمایز می کند.