درباره فیبروم رحم

فیبروم رحم که در اصطلاح پزشکی تحت عنوان فیبروئید رحم ، نیز از آن یاد می شود ؛ یکی از انواع توده های رحمی می باشد که می تواند در نقاط مختلفی از فضای رحم بیمار رشد یابد. ( متخصص زنان و زایمان )

لازم به ذکر است این نوع از توده های رحمی ، دارای سایزهای مختلفی می باشند و در واقع غیرسرطانی بوده و در بسیاری از موارد ، قابل درمان هستند.

البته ناگفته نماند که درمان فيبروم رحم ، مستلزم تشخیص به موقع آن می باشد و در صورت عدم تشخیص بهنگام و عدم درمان این عارضه ؛ احتمال نیاز به جراحی هیسترکتومی ( جراحی برداشتن رحم ) ضرورت می یابد.

فیبروم رحم

علت ایجاد فیبروم رحم چیست ؟

هنوز علت اصلی پیدایش فیبروم رحم ، مشخص نشده است ؛ اما از نظر علمی آن را ناشی از رشد بی رویه سلول های عضلانی رحم که تحت تاثیر هورمون استروژن ایجاد می شوند ، می دانند.

به طور کلی خانم هایی که دچار اضافه وزن هستند و همچنین بانوانی که در خانواده درجه یک آن ها سابقه ابتلا به فیبروم رحمی وجود دارد ، به مراتب بیش از دیگر خانم ها در معرض مواجهه با این بیماری قرار دارند.

لازم به ذکر است که فیبروم های رحمی ، می توانند در موقعیت های مختلفی از رحم رشد کنند و سایز آن ها نیز عموما مختلف است.

روش های تشخیص فیبروم رحم

از آن جا که متخصص زنان ، صلاحیت تشخیص و درمان انواع بیماری ها و ناراحتی های زنان را داراست ؛ برای تشخیص فيبروم رحم ، باید به متخصص زنان و زایمان رجوع شود.

پزشک متخصص زنان ، به منظور تشخیص فيبروم رحم ؛ از روش هایی اعم از سونوگرافی و ام آر آی بهره می برد.

انواع فیبروم رحم

1. فیبروم رحم داخلی : این نوع از فیبروم ، در جداره ماهیچه ای رحم پدید آمده و منجر به ایجاد کشیدگی در رحم و همچنین بزرگ شدن رحم می گردد.
  2. فیبروم ساب سروز : این فیبروم ، اغلب بیرون از رحم به وجود می آید ؛ اما به رحم ، چسبیده و در آن جا رشد می کند و در نتیجه معمولا موجب بزرگ شدن یک طرف رحم می شود.
  3. فیبروم پدانکوله ( ساقه دار ) : در واقع همان فیبروم ساب سروز می باشد ، با این تفاوت که دارای قاعده ای دراز و باریک موسوم به پدانکوله است.
  4. فیبروم ساب موکوز : این نوع از فیبروم ، در داخل رحم رشد کرده و عمدتا با دردهای قاعدگی و نیز خونریزی شدید همراه است.

فیبروم رحم

فیبروم رحم چه علائمی دارد ؟

فیبروم ها یا توده های خوش خیم رحمی ، غالبا با علائم و نشانه های ذیل همراه هستند و مواجهه با هر یک از این علائم ممکن است ، دالّ بر وجود فیبروئید رحمی باشد ؛ لذا به تمامی خانم های عزیز توصیه می شود در صورت رویارویی با علائم زیر جهت اطمینان از سلامت خود ، حتما به یک پزشک متخصص زنان مجرب و متبحر مراجعه فرمایند.

• بزرگی شکم
  • احساس فشار در لگن
  • مشکل در اجابت مزاج
  • احساس خستگی و بی حالی
  • احساس درد در هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی شدید یا نامنظم طی سیکل ماهیانه

درمان فیبروم رحم

در حالت کلی ، درمان قطعی فيبروم رحم نیازمند انجام جراحی می باشد. البته لازم به ذکر است که فيبروم رحم ، در صورتی که علائم حادی به همراه نداشته و منجر به بروز درد و ناراحتی در بیمار نشده باشد ؛ نیازی به درمان نخواهد داشت.

اما چنانچه این عارضه منجر به درد یا خونریزی شدید طی دوران عادت ماهیانه گردد ، پزشک متخصص را ملزم به تجویز دارو در راستای درمان فیبروم می نماید.

توجه داشته باشید در مواردی که انجام جراحی فيبروم رحم برای بیمار ، ضرورت یافته باشد ؛ متخصص زنان باید بیمار را از نحوه جراحی آگاه نموده و ایشان را در جریان روند درمان قرار دهند.

شایان توجه است علاوه بر موارد فوق ، فاکتورهایی از قبیل شرایط جسمی و وضع سلامتی بیمار ، سن ، اندازه فیبروم و در نهایت این که آیا بیمار تاکنون زایمان داشته یا خیر و در صورت داشتن زایمان ، چند فرزند دارد ؛ نحوه درمان فيبروم را در هر فردی متمایز می کند.

بیست − 5 =