هموروئید

به متورم شدن رگ های وریدی در پایین ترین قسمت راست روده و مقعد ، هموروئید یا بواسیر اطلاق می گردد. هموروئيد یکی از عمده ترین دلایل خونریزی روده و رایج ترین بیماری در ناحیه مقعد می باشد. آن ها به ندرت خطرناک هستند ، اما باید در صورت مواجهه با آن حتما به پزشک مراجعه کنید تا اطمینان یابید که وضعیت جدی تری ندارید.

علائم همورئید

هموروئيد به دو صورت هموروئید داخلی و هموروئيد خارجی وجود دارد. علائم و نشانه های این بیماری به نوع آن بستگی دارد ، البته برخی افراد ترکیبی از علائم هر دو نوع هموروئيد را به طور همزمان دارند.

• هموروئيد داخلی

به اندازه کافی در داخل رکتوم قرار گرفته و غالبا نمی توان آن را دید یا احساس کرد. بواسیر داخلی ؛ کمتر در معرض آسیب قرار دارد ، چرا که تعداد کمی اعصاب حساس به درد در آن ها وجود دارد.

به طور کلی علائم هموروئيد داخلی شامل موارد ذیل است :

• مشاهده خون روی مدفوع
      • مشاهده یک برآمدگی خارجی در مقعد که تنها در هنگام دفع ، مشاهده شده و معمولا به خودی خود به عقب رانده می شود.

• هموروئید خارجی

هموروئید خارجی ، دقیقا در ناحیه مقعد ( جایی که حس درد اعصاب در آن زیاد است ) دیده می شود.

علائم هموروئید خارجی عبارتند از :

• خارش

دلایل ابتلا به بیماری هموروئید

به طور کلی علت اصلی ابتلا به هموروئيد هنوز شناسایی نشده است ، اما از جمله علل موثر در رشد هموروئيد به شرح زیر می باشند :

• کم تحرکی
  • اضافه وزن
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • نشستن به مدت طولانی
  • رابطه جنسی مقعدی
  • نقص در سیستم عملکردی لگن
  • دفع نامنظم مدفوع اعم از یبوست و اسهال
  • سابقه ابتلا به هموروئيد در اقوام درجه یک
  • فشار درون شکمی ناشی از بارداری ، وجود توده درون شکم یا آب آوردگی شکم

عوارض هموروئید

هموروئید ؛ به ندرت منجر به بروز عوارض می گردد و در واقع می توان گفت که عوارض آن نادر می باشد.

به عنوان برخی از عوارض احتمالی هموروئید ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

کاهش سلول های خونی قرمز : برخی افراد طی بیماری هموروئید و به دنبال از دست دادن مزمن خون ناشی از این بیماری ، با کاهش سلول های خونی قرمز یا اصطلاحاً آنمی روبرو می شوند که به ضعف و احساس خستگی می انجامد.

اختناق هموروئید : در صورتی که خونرسانی به هموروئید داخلی متوقف شود ، هموروئید محتقن شده و به درد شدید و قانقاریا یا به عبارتی مرگ بافتی منتج خواهد شد.

اهمیت مراجعه به پزشک برای درمان هموروئید

عموما افرادی که دچار بیماری هموروئید یا بواسیر هستند ، از بازگو نمودن مشکل خود دچار خجالت می شوند ؛ از این رو از مراجعه به پزشک امتناع می نمایند.

اما با توجه به این که این بیماری می تواند مبیّن سایر اختلالات و بیماری های جدی گوارش باشد ، توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه خونریزی مقعدی حتما به پزشک متخصص مراجعه نموده و تحت بررسی قرار گیرید.

هموروئید

به منظور درمان هموروئید ، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

متداول ترین نشانه وجود هموروئید ، خونریزی در حین مدفوع می باشد ؛ البته ناگفته نماند که خونریزی از رکتوم تنها به دنبال بیماری بواسیر رخ نداده و می تواند در پی برخی بیماری های گوارشی دیگر ؛ اعم از سرطان مقعد و سرطان کولورکتال نیز اتفاق بیفتد.

از این رو جهت تشخیص دقیق علت خونریزی مقعد ؛ حتما باید به متخصص مراجعه نمایید و بدون مشورت با ایشان ، خونریزی را به بیماری هموروئید ارتباط ندهید.

جهت تشخیص بیماری هموروئید ، پزشک متخصص یکسری آزمایش و تست بالینی برای شما تجویز خواهند نمود تا بدین ترتیب علاوه بر تشخیص قطعی بیماری ؛ احتمال وجود بیماری های خطرناک گوارشی  احتمالی دیگر را رد کنند.

به طور کلی توصیه می شود در صورتی که با تغییراتی در وضعیت روده ها ، مشاهده خون یا لخته های خونی در مدفوع و سیاه شدن مدفوع ، روبرو شدید ؛ هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

درمان هموروئید

در صورت ابتلا به این بیماری در مراحل اولیه می توان به کمک درمان های خانگی تا حدود زیادی از پیشروی آن جلوگیری به عمل آورده و حتی به درمان آن نیز کمک کرد.

درمان های خانگی هموروئید از قرار زیر است :

• از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.
  • به میزان کافی آب بنوشید.
  • مصرف غذاهای پر فیبر اعم از میوه ، سبزیجات و غلات کامل را در برنامه غذایی تان بگنجانید.
  • به محض احساس نیاز به دفع اقدام به تخلیه مدفوع نمایید ، چرا که اگر از زمان فعل و انفعالات روده مدتی بگذرد و دفع اتفاق نیفتد مدفوع خشک شده و این مسئله به مشکل در دفع می انجامد.
  • روزانه به مدت 10 الی 15 دقیقه داخل آب گرم بیشینید ، این کار به کاهش تورم و تسکین و التیام درد مقعد کمک شایانی می کند.
  • از دیگر راهکارهای موثر در پیشگیری از بروز هموروئيد و درمان آن ، ورزش می باشد. داشتن تحرک کافی از بروز یبوست و در نتیجه ایجاد فشار روی رگ های اطراف مقعد می کاهد و به این ترتیب از بروز هموروئيد پیشگیری به عمل می آورد.

درمان های دارویی

داروی هموروئيد چیست ؟ چنانچه هموروئيد تنها منجر به ناراحتی خفیفی شود ، پزشک ممکن است داروهای استروئیدی یا پمادهای محافظتی ، شیاف و داروهای مسکن تجویز کند.

لازم به ذکر است که این موارد می توانند به طور موقت ، درد و خارش را تسکین دهند.

توجه داشته باشید مدت زمان مصرف داروهای استروئیدی باید مطابق دستور پزشک  باشد ، زیرا مصرف طولانی این داروها باعث نازک شدن پوست می شود.

درمان هموروئید با جراحی

در صورتی انجام جراحی هموروئيد ضروری می گردد که وضعیت بیمار دچار وخامت شده باشد. دوره نقاهت پس از عمل هموروئيد معمولا 2 الی 4 هفته خواهد بود.

درمان هموروئید با لیزر

به طور کلی لیزر جزو درمان های بدون درد و بسیار کارآمد در درمان بیماری های نشیمنگاهی از جمله هموروئيد یا بواسیر می باشد که عوارض جراحی باز را نیز به دنبال ندارد.

امروزه استفاده از انواع مختلف لیزرهای کم توان از قبیل دی اکسید کربن و مادون قرمز برای درمان هموروئيد ، استفاده می شود.

لازم به ذکر است که بهره وری از لیزرهای پرتوان ، به عنوان موثرترین راه جهت درمان هموروئيد شناخته شده اند.