کیست تخمدان

کیست تخمدان در واقع ، نوعی کیسه است که حاوی مایعات بوده و در هر جایی از تخمدان می تواند رشد کند. در حالت طبیعی ، بانوان دارای دو عدد تخمدان می باشند که در طرفین رحم آن ها واقع شده اند.

توجه داشته باشید که تخمک در داخل تخمدان ها رشد کرده و تکامل می یابد. تخمک ها در هر سیکل ماهیانه آزاد می شوند و بدین ترتیب امکان باروری را برای زنان محقق می نمایند.

کیست تخمدان ، عارضه ای است که اکثریت بانوان در برهه ای از زندگی خود با آن مواجه بوده اند.

آیا کیست تخمدان دردناک است ؟

اکثریت کیست تخمدانکیست های تخمدان ، هیچ گونه دردی به همراه ندارند و ناراحتی ای برای بیمار ایجاد نمی کنند. به طور کلی بسیاری از این کیست ها پس از چند ماه به خودی خود از بین می روند.

البته توجه داشته باشید که دردناک نبودن کیست ها هرگز دال بر این نیست که نباید آن ها را جدی گرفت ، چرا که برخی از این کیست ها به خصوص در صورت ترکیدن می توانند فرد را در معرض خطرات جدی قرار دهند.

از این رو بانوان به منظور کسب اطمینان از صحت و سلامت جسمی خود می بایست مداما آزمایشاتی اعم از سونوگرافی و ماموگرافی را انجام دهند تا بدین طریق از وجود علائمی که ممکن است بیانگر وجود بیماری های خطرناک باشند ، مطلع گردند.

علل پیدایش کیست تخمدان

لازم به ذکر است که تخمدان ها حاوی فولیکول هایی هستند که در طول تخمک گذاری پاره می شوند و موظف به آزاد کردن تخمک ها در زمان تخمک گذاری می باشند ؛ در صورتی که این فولیکول ها در اثناء تخمک گذاری پاره نشوند و تخمکی آزاد نکنند ، مایعات زیادی درون آن ها ذخیره خواهد شد و به این ترتیب به کیست های فولیکولی تبدیل می گردند.

کوزپوس لوتیوم  به دنبال آزاد شدن تخمک ایجاد می شود که بعد از تخمک گذاری وظیفه ترشح پروژسترون را دارد و در صورت حامله شدن شخص تبدیل به جسم زرد حاملگی می شود و به طور کلی تولید پروژسترون تا موقع تشکیل جفت و حمایت از تخم لقاح یافته را برعهده دارد.

توجه داشته باشید که کیست های به وجود آمده در هر یک از شرایط فوق الذکر ، از نوع کیست های فانکشنال که شایع ترین نوع کیست های تخمدان هستند ، می باشند.

در ضمن بعضی از کیست های تخمدان ممکن است تومور و حتی گاهی تومورهای بدخیم باشند که در سونو گرافی ، خصوصیات خاصی دارند و باعث مشکوک شدن جراح زنان به بدخیمی می شوند.

علائم کیست تخمدان

کیست های تخمدان غالبا کوچک بوده و علائم خاصی به دنبال ندارند ، اما معمولا سبب بروز علائم ذیل در بیمار می گردند :

• تورم در ناحیه شکم
  • درد ناگهانی و شدید در صورت ترکیدن تخمدان
  • احساس فشار و درد ضعیف تا شدید در ناحیه زیر شکم ( لازم به ذکر است که این درد ممکن است به صورت ممتد بوده یا به شکل مقطعی اتفاق بیفتد. )
  • توجه داشته باشید که در برخی موارد فرد با احساس درد شدید همراه با تهوع و استفراغ روبرو خواهد بود. این اتفاق در صورتی که کیست ، منجر به چرخیدن تخمدان شده باشد ؛ رخ خواهد داد.

کیست های تخمدان در برخی موارد علائمی از قبیل درد در ناحیه لگنی ، درد خفیف در ناحیه کمر و ران پا ، انسداد مثانه یا روده ، احساس درد در طول رابطه جنسی ، افزایش غیرعادی وزن ، درد در طول قاعدگی ، خونریزی غیرعادی واژینال ، تکرر ادرار و حساس شدن سینه ها را نیز به دنبال دارند.

البته ناگفته نماند که مواجهه با این علائم به ندرت اتفاق خواهد افتاد.

دکتر فریده فرح بخش متخصص زنان اهواز ، خدمات تشخیصی و درمانی کلیه بیماری های حوزه زنان را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند ، شما می توانید جهت دریافت بهینه ترین و مطمئن ترین خدمات درمانی به مطب ایشان مراجعه فرمایید.